Algemene voorwaarden

Rechten, plichten en klachtenafhandeling

6.1 Recht op informatie

Als er medisch onderzoek wordt uitgevoerd bij het NKAL, heb je recht op goede informatie, privacy en een klachtenregeling. Hier vind je uitleg over de belangrijkste rechten en plichten die je hebt als patiënt.

De rechten en plichten zijn vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst, WGBO. Wat je kan doen als je een klacht hebt, is geregeld in de Wet Klachtrecht. Recht op informatie De zorgverlener moet je in begrijpelijke taal informeren over:

  1. je ziekte of aandoening
  2. de aard en het doel van de voorgestelde behandeling of onderzoek
  3. de gevolgen of de eventuele risico’s van behandeling of onderzoek
  4. andere behandelingsmogelijkheden
  5. vooruitzichten voor je gezondheid
  6. de medicijnen en eventuele bijwerkingen.

Als patiënt beslis je samen met de arts over het onderzoek dat je ondergaat. Daarom moet de arts je goed informeren. Op basis van de informatie geef je toestemming voor het onderzoek. Als je de informatie niet goed begrijpt, vraag dan gerust om uitleg. Vaak krijgt je een folder zodat je de informatie nog eens in alle rust kan doorlezen en/of bespreken.

6.2 Medisch dossier

De arts is verplicht een medisch dossier bij te houden. Hierin staan gegevens die betrekking hebben op je onderzoek en behandeling. Dit kan een papieren dossier zijn, maar ook een digitaal dossier. Het dossier wordt, conform de wettelijke bewaartermijn, vijftien jaar bewaard. Alle regels die van toepassing zijn op het papieren dossier gelden ook voor het digitaal patiëntendossier.

6.3 Recht op privacy

Al onze medewerkers hebben wettelijk de plicht tot geheimhouding van je persoonsgegevens. Uitsluitend je behandelend arts, je huisarts en/of bedrijfsarts, en andere zorgverleners die direct bij je onderzoek en behandeling betrokken zijn, hebben inzage in je gegevens. Alleen met je schriftelijke toestemming mag informatie verstrekt worden aan derden.

6.4 Uw plichten als patiënt

Naast rechten heb je als patiënt ook plichten. Je bent verplicht de zorgverlener duidelijk en volledig te informeren. Doe je dat niet, dan kan de zorgverlener geen goede diagnose stellen en geen deskundige behandeling geven. Daarnaast wordt van je verwacht dat je binnen redelijke grenzen de adviezen van de zorgverlener opvolgt. Als gevolg van de wettelijke identificatieplicht moet je je kunnen identificeren. Je moet op verzoek een geldig identiteitsbewijs zoals rijbewijs, paspoort of ID-kaart kunnen tonen.

6.5 Opmerkingen of klachten

Het kan voorkomen dat je over sommige onderdelen van je bezoek aan onze polikliniek niet tevreden bent. Dan horen wij dat graag van je. Je ervaringen kunnen voor ons een belangrijk signaal zijn om bepaalde zaken te verbeteren. Heb je opmerkingen, klachten of problemen, bespreek die dan zo mogelijk met de personen die je daarvoor verantwoordelijk acht (arts en/of longfunctieanaliste). Meestal zijn zij bereid in overleg met jou de problemen op te lossen. 

Als je een gesprek met hen niet wenselijk vindt of ontevreden bent over de voorgestelde oplossing, dan kun je je wenden tot de klachtenfunctionaris van het UMC Utrecht. De klachtenfunctionaris luistert naar je klacht, helpt zo nodig bij het op schrift stellen van de klacht en bemiddelt tussen jou en degene over wie je klaagt. Ook stelt zij je op de hoogte van de klachtenprocedure en de procedure bij aansprakelijkheidsstelling.
Wanneer de klacht niet naar tevredenheid is opgelost of wanneer je geen contact wilt opnemen met de klachtenfunctionaris, kunt je een schriftelijke klacht indienen bij de klachtencommissie van het UMC Utrecht. Meer informatie over dit traject vind je hier: https://www.umcutrecht.nl/nl/een-klacht-indienen.


Meer informatie over de behandeling van uw klacht vindt u in de brochure ‘klachtenopvang’. Je kunt deze brochure ook krijgen bij de arts of longfunctieanaliste. Ook kun je de folder ‘klachtenopvang’ downloaden. Brochure Klachtenopvang

Contactgegevens

Patiëntenservice UMC Utrecht
HP D01.343
Postbus 85500
3508 GA UTRECHT
Telefoon 088 75 588 50